Een zonnige tijd tegemoet na een zonloze zomer - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu Een zonnige tijd tegemoet na een zonloze zomer - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu

Een zonnige tijd tegemoet na een zonloze zomer

Blijf op de hoogte en volg Jorim

05 September 2012 | Zweden, Edsbyn

Zo,

Dat is alweer een tijd geleden, iets meer dan twee maanden om precies te zijn. Ik bedenk me net dat ik in de meest rustige periode geen tijd heb genomen om een reisverslag te schrijven. Vreemd, maar misschien was er gewoon niet genoeg bijzonders gebeurd.

De zomer is voorbij. Niet dat ik het gevoel heb dat het hier nu echt zomer is geweest, het was in Zweden regenachtig, bewolkt en 'fris'. Zelfs voor Zweedse standaarden was het een rare zomer. Ik ben dus gelukkig niet de enige die klaagt. De zomer was een erg rustige periode in Edsbyn, zelfs wel een beetje te rustig.
Toen ik hier terugkwam in juli na twee weken Nederland was de zomervakantie intussen aangebroken en lag het grootste deel van mijn projecten stil. Er was weinig te doen, wat niet verkeerd is in de zomer zal je denken. Helaas was het ook nog rotweer en er is hier niet veel om je tijd dan mee te vullen.
Het verschil was dus enorm met de heerlijk drukke weken in Nederland en even werd ik lichtjes depri van de situatie. Ik snapte even niet meer wat ik ook alweer in Zweden deed en begon aan alles te twijfelen. Dat was gelukkig maar van korte duur, ik zie het nu weer rooskleurig in :-)

Om de tijd te vullen en zonnestralen te vangen ben ik last-minute een weekje naar Turkije gegaan. Alleen wel te verstaan, bij wijze van experiment en omdat ik gewoon heel graag en heel snel wat avontuur wilde. Ik vond een goedkoop ticket naar Dalaman, schreef enkele mensen uit Dalaman op couchsurfing.org aan (website waarbij je gratis slaapplekken kan vinden bij lokale bewoners) en ging op weg. Uiteindelijk een heerlijke week gehad, heb overnacht bij een Engelse leraar die ook nog eens heerlijk kon koken en maar wat graag de omgeving aan me liet zien. Het was er bijna 40 graden en ik zat vlak bij het strand, goeie combinatie.
Hoogtepunt van de trip was wel het (illegaal) beklimmen van een waterval in Butterfly Valley. Het voelde als een klein stukje paradijs bekijken. Foto's zijn te vinden op Facebook :-)

Na terugkomst werd in op het vliegveld in Zweden opgewacht door Oetze, vriend en ex-studiegenoot uit Nederland. Hij was voor een zomercursus in Zweden en kwam een weekje naar Edsbyn. Hij was in de buurt van het vliegveld en samen zijn we naar Edsbyn gereden. Na het weekend kwamen ook Marnix, vriend en ex-collega en Bart en Mark, vrienden uit Rotterdam.
De afgelopen 1,5 waren dan ook heerlijk, het was leuk en goed om wat mensen over de vloer te hebben uit Nederland. Als dat dan ook nog vrienden van je zijn is dat helemaal mooi :-)
Hoogtepunt van deze periode is zeker het nachtje dat we in een hutje aan het meer hebben doorgebracht. Op een houtvuurtje je avondeten klaar maken en in de bosjes poepen.

Nu is het weer rustig. Ben nu bezig met het eigen maken van mijn nieuwe huisje en het afronden van wat filmprojecten. Ik ben verhuisd omdat ik nog de enige vrijwilliger hier ben. Om dan in een 4-kamer appartement te blijven wonen is natuurlijk onzin. Ik bevolk nu de bovenverdieping van de zus van mijn mentor. Het bevalt tot nu toe goed, al zit ik wel enkele kilometers van het centrum van Edsbyn vandaan, dat word veel de auto pakken...

De komende periode zie ik rooskleurig in. Het is wel enorm jammer dat er geen andere vrijwilligers meer zijn en komen. Ik heb echt ervaren dat het niet uitmaakt hoe verschillend je bent, je zit in hetzelfde schuitje en de contacten met de andere vrijwilligers waren daarom echt heel leuk. Het zal dus wel wat stiller worden.

Nu ben ik vooral bezig met het afronden van een aantal filmprojecten en ben me weer gaan storten op taalles. De vakantie is voorbij en ik vind het ook wel weer lekker om me even op werk te kunnen richten. Al is dat niet voor lang, 23 september vlieg ik naar Ukraine om mijn ex-huisgenoot te bezoeken en deel te nemen aan een 8-daags project van de EU. Toevallig is precies daarna een jongerenuitwisseling in Roemenië waar ik aan ga deelnemen, al met al ben ik bekant een maand weg en hoop ik rond 16 oktober weer terug te zijn.
Dan begin ik direct met nieuwe schoolprojecten, ik ga kinderen coachen bij het maken van films over milieu-onderwerpen. Ala klokhuis zullen we naar bijvoorbeeld een waterkrachtcentrale en een recyclingscentrum gaan. Dit project zal tot het eind van mijn EVS-periode duren, wat dan nog maar 3 maanden is.

Kortom, de tijd gaat snel en er staat een hoop op de agenda :-)

Gods zegen gewenst,

Jorim

  • 05 September 2012 - 20:48

    Oetze:

    Het was zeker gezellig Jortje! Jammer dat het me niet lukt om nog een keer langs te komen in Zweden. Succes met de projecten die je nu alleen gaat draaien ;) En groeten aan de anderen in Edsbyn die ik ontmoet heb!
    Freonlike groetnis!

  • 07 September 2012 - 11:56

    M:

    Leuk weer z'n verslag en het was inderdaad geweldig, ik heb genoten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorim

Actief sinds 09 Nov. 2011
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 12587

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 01 Februari 2013

Een stadse rakker midden in de natuur

Landen bezocht: