Reizen, winter en nieuwe projecten - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu Reizen, winter en nieuwe projecten - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu

Reizen, winter en nieuwe projecten

Door: Jorim

Blijf op de hoogte en volg Jorim

31 Oktober 2012 | Zweden, Edsbyn

Hallo!

Buiten valt de sneeuw, langzaam hoopt het zich op. Onder een afdakje liggen 4 winterbanden te wachten totdat ze onder de auto worden gezet. Vannacht was het -13º en het word al om 16:30 donker. De winter is begonnen!

Dat klinkt bijna enthousiast, maar zo enthousiast ben ik er ook weer niet over. Ben blij dat ik warm binnen zit met een snorrend elektrisch kacheltje dat overuren draait. Al moet ik zeggen dat ik deze temperaturen wel trek.
Overdag is het nog gewoon boven nul en 's nachts lig ik over het algemeen toch warm in bed. Met de kennis dat temperaturen tussen -20º en -30º hier normaal zijn in winter is dat dus prima uit te houden.

De afgelopen maanden zijn voorbij gevlogen! Ik had het geluk en de mogelijkheid om deel te nemen aan twee projecten van YouthinAction Europa, een in Ukraine en een in Roemenië.
In Ukraine was ik 2 weken (23 sept. - 5 okt.), heb eerst 5 dagen in L'viv rondgehangen met mijn oude flatgenoot. Het was er 25 graden, zonnig, prachtig en spotgoedkoop. Heerlijke stad met enorm veel creatieve barretjes en restaurants. Zo heb ik bijvoorbeeld gegeten in een restaurant waar ze net doen alsof de Tweede Wereldoorlog nog aan de gang is. Je komt binnen door op een boekenkast te kloppen en het 'wachtwoord' te zeggen: 'Viva Ukraine' (vrij vertaald ;-))

Ik heb de dagen daar overnacht bij Mykola, de organisator van het project dat de week erna zou starten. Mykola is begin 30, heeft dwerggroei en is blind. Maar ik geloof dat hij actiever is dan 3 gezonde mensen bij elkaar. Hij heeft een eigen internationale jongerenorganisatie, organiseert tientallen projecten per jaar en zet zich in voor gehandicapten in Ukraine. Enorm gaaf om te zien hoe gedreven hij is en waar een mens toe in staat is, ook als hij gehandicapt is!

De week erna begon het project in de Ukraine, vanaf L'viv pakte we de bus naar ons hotel midden in het gebergte de Karpaten. Met deelnemers uit Italië, Turkije, Roemenië, Moldavië, Wit-Rusland, Nederland en Zweden zijn we ruim een week bezig geweest met het thema 'accessibility for disabled people'. We hadden spellen, teambuilding workshops, discussies en trainingen. Erg interessant om de verschillen te zien tussen de voorzieningen in alle landen. Er moet nog een hoop gedaan worden op dat gebied.
Ook heb ik voor de eerste keer een uitgebreide workshop geleid. In groepen hebben we plannen ontwikkeld en uitgedacht voor braakliggende terreinen in Viksjöfors, Zweden. Thema's waren teambuilding, lokale politiek, actief burger zijn. Erg leuk om te doen en ook enorm veel complimenten op gekregen :-)
Naast al deze 'serieuze' dingen was het ook veel lekker eten en iedere avond feesten. Niet verkeerd!

Na dit geweldige project ben ik direct doorgereisd naar het volgende geweldige project :-)
Het was nog een behoorlijk avontuur om vanuit Ukraine met de trein naar Roemenië te reizen. Vooral omdat ik geen woord Ukraïens of Russisch spreek en niemand daar Engels. Ik had een bed geboekt in een trein en heb uiteindelijk nog een beetje geslapen. Met handen-en-voeten-communicatie ben ik uiteindelijk op het goede station in Roemenië terecht gekomen. Ik was blij toen ik eruit moest, er zat namelijk al 1,5 uur lang een dronken schaapherder in het Roemeens tegen me aan te lullen.

Zaterdagavond 6 oktober kwam ik aan op de locatie van het volgende project. Nog steeds midden in de bergen, maar dan aan de andere kant van de grens, in Roemenië. De rest van de deelnemers was vanaf Bucharest gekomen en had er al 1,5 dag opzitten. Het feest was dan ook in volle gang toen ik aankwam, al was ik te moe om er meteen in te duiken. Ik ging dan ook vroeg naar bed en de volgende dag was ik weer fris en fruitig.
Wat een heerlijke groep en een project met een thema waar ik het afgelopen jaar veel mee bezig ben geweest. Deelnemende landen waren: Spanje, Frankrijk, Cyprus, Litouwen, Roemenië en Nederland. Ieder land was aanwezig met 6 jongeren en het thema was 'eco-village and eco-education'. Hoe belangrijk is onze persoonlijke verantwoordelijkheid? Wat is de invloed van ons huidige levensstandaard op onze planeet? Wat kunnen wij doen om dit te veranderen?
Erg gaaf om met elkaar na te denken over deze thema's. Ook hadden we veel praktische excursies. We hebben veel gehiked in de bergen en plekken in de omgeving bezocht.
Het project duurde tot 14 oktober, toen in drie dagen tijden via Bucharest, Wenen en Stockholm weer naar 'huis' gereisd.

Na projecten als deze is het altijd weer enorm wennen aan de realiteit van het dagelijks leven. Ik heb al verscheidene keren deelgenomen, dus ik wist wat me te wachten stond. Hard werken, veel foto's kijken en herinneringen koesteren en nieuwe avonturen plannen is de juiste methode :-)
Ik had ook gelukkig nog een heel lief zusje die in haar herfstvakantie graag haar broer in Zweden wilde bezoeken. Esmee is van 23 tot 28 oktober hier geweest. We hebben veel mensen bezocht, zijn wezen hiken, hebben gezwommen in een ijskoud meer en hebben eland vlees gegeten. Het was een goede week.

Nu is het tijd voor nieuwe avonturen! Eerst nog wat leuks, een korte documentaire die ik hier gemaakt heb word aanstaande zaterdag op een filmfestival in de buurt vertoond. Supergrote eer en ben best een beetje trots. De film is in het Zweeds, maar als je hem toch wilt kijken: https://vimeo.com/51744642

Verder ben ik bezig met drie nieuwe filmopdrachten (een promotiefilm, een docu over een leertraject en een meercamera registratie van een dansevenement), dus ik hou mezelf de komende maanden wel bezig. Ook hoop ik in november/december een kort tripje naar Zuid-Spanje te maken om een specifiek persoon van het project in Roemenië op te zoeken :-)

Al met al reis ik wat af, zal wel weer even afkicken worden als ik over 3 maanden terug in Nederland ben, een baan heb en maar een beperkt aantal vakantiedagen. Maar goed, dat is van latere zorg, ik ga de winterbanden onder mijn auto gooien.

Hej då

  • 31 Oktober 2012 - 15:11

    Oetze:

    Genoeg beleefd de afgelopen tijd lees ik! De weken, landen, afstanden en temperaturen vliegen je om de oren. Het is bijna lastig te 'volgen' waar je wanneer zit, laat staan 'hoe' en 'waarom'. Maar zonder gekheid, hartstikke leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt en dat je veel te doen hebt. Hier in Nederland houden we het weer meestal nog boven het vriespunt, ook al is in Duitsland de eerste sneeuw ook al gevallen. Veel succes met de laatste drie maanden en veel plezier verder!

    Vi hörs!

  • 31 Oktober 2012 - 15:15

    Christine:

    Jorim wat maak je toch veel mee echt geweldig ben super trots op je!

  • 31 Oktober 2012 - 15:23

    Mark:

    Waar zit de 'like' button... I like dus :)

  • 31 Oktober 2012 - 15:46

    M:

    Goed om te horen kerel, jij vermaakt je wel daar. Raar om te bedenken dat je bijna weer terug bent, ik ben er net aan gewend dat je weg bent :)

  • 31 Oktober 2012 - 18:13

    Elianne:

    He lieve broer! Wat een verhalen en avonturen zeg, leuk om te lezen. Je maakt heel wat mee, zoiets vergeet je nooit meer. Succes de laatste maandjes... ik kijk er naar uit je weer te zien! Veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorim

Actief sinds 09 Nov. 2011
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 12607

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 01 Februari 2013

Een stadse rakker midden in de natuur

Landen bezocht: