Overleven, afronden, opstarten en tevredenheid - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu Overleven, afronden, opstarten en tevredenheid - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu

Overleven, afronden, opstarten en tevredenheid

Door: Jorim

Blijf op de hoogte en volg Jorim

13 December 2012 | Zweden, Edsbyn

Hallo,

Half december alweer, de tijd gaat snel! Vandaag is het in Zweden 'Lucia', waar een Italiaanse heilige herdacht word met lichtjes, liederen, peperkoek en gluwein. Ik gok dat die Italiaanse heilig nooit gluwijn gedronken heeft, maar gezellig is het wel!

Ik ben ook in een goed humeur vandaag. Had vanochtend Zweeds examen en dat dat eindelijk plaatsvond was al leuk genoeg. Omdat ik geen officielle immigrant ben was het erg lastig om een officiel document te bemachtigen dat ik de Zweedse taal meester ben. Na veel mailtjes, betogen en bezoeken is me dat uiteindelijk toch gelukt en vanochtend had ik het examen. Er stond ruim drie uur voor gepland, maar ik had er maar 1,5 nodig. Eindresultaat: 1 fout in 61 lees/luister vragen en een zeer goed op mijn schrijven en praten, wat het hoogste is wat je daar voor kunt krijgen. Met vlag en wimpel geslaagd dus.

Verder zijn de afgelopen weken prima geweest. Veel lange, drukke werkweken, maar dat houd me goed bezig en ik trek het allemaal prima. Vandaag heb ik mijn filmproject op de basisschool in Viksjöfors afgerond. De afgelopen weken heb ik nog twee films gemaakt met de leerlingen in groep 8, thema was milieu. We zijn naar een recyclingcenter geweest en hebben in een film laten zien wat je zelf kunt doen voor een beter milieu.
Daarnaast assisteer ik twee dagen in de week op Zweedse taalles en werk ik aan een paar laatste filmpjes. Zo wil ik graag een algemeen promotiefilmpje voor mijn organisatie achter laten voordat ik weer terug kom naar Nederland. Beetje spelen met (basic) animatie enzo, word wel wat gok ik.

Nu nog maar 1,5 maand te gaan en dan vlieg ik alweer naar Nederland. Er komen nog twee internationale projecten die mijn organisatie host en verder kerst, nieuwjaar en wat afrondingen. Zo moet er een uitgebreid verslag geschreven worden over mijn project (wat heb ik geleerd? zijn mijn doelen gehaald? etc.) en ook werk ik aan een Youthpass, mijn EU document dat verteld wat ik het afgelopen jaar geleerd heb.

Daarnaast begint ook de toekomst stress te komen. Wat moet ik regelen voor mijn terugkomst? Waar ga ik wonen? Waar ga ik werken? Wat zijn mijn nieuwe doelen? Hoe ziet mijn leven er over een half jaartje uit? Etc., etc., etc. Ik probeer het allemaal een beetje los te laten, maar dat gaat moeizaam. Ik weet gewoon dat het enorm pittig gaat worden om weer terug te verhuizen naar Nederland. Ik ben veranderd, mensen in Nederland zijn veranderd, situaties zijn veranderd. Dat gaat gewoon conflicten opleveren, hoe je het ook went of keert. Hoe groot die conflicten zijn en met wat of wie ik die krijg weet ik niet, maar dat maakt het alleen maar spannender. Ik heb er ook wel weer vertrouwen in dat ik mijn weg wel weer vind!

Ik heb in ieder geval een huis (terug aan de Prins Hendrikkade 77E, waar mijn broer nog steeds woont) en een hoop nieuwe doelen en plannen voor de komende tijd. Werk is gewoon enorm onzeker, ik hoop op werk waar ik wat voldoening uit kan halen, het liefst iets met beeld en tv. Maar ik zie het ietwat somber in, sta er niet van op de kijken als ik eind februari blij ben dat ik aan de slag kan als bananenbuiger bij de Jumbo. Maar goed, we zien het wel.

Nu ga ik kerstinkopen doen. Wat wij met sinterklaas doen word hier met kerst gedaan. Op kerstavond (24 dec.) geeft iedereen elkaar kadootjes en grappige gedichtjes. Ik vier kerst hier met de familie van mijn mentor, waar ik erg goed mee kan opschieten. Ik weet zeker dat het een gezellige boel word, al ga ik natuurlijk mijn familie missen rond deze dagen.

Groet,

  • 13 December 2012 - 16:16

    Elianne:

    Heee broer!
    Leuk om weer te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal doet. Wij gaan jou natuurlijk ook missen, maar het is een mooi vooruitzicht dat het niet heel lang mee gaat duren voordat je terug komt.
    Succes met alles.... en maak je geen zorgen over de dag van morgen. De dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Wij denken aan je,

    Liefs Jan en Elianne

  • 13 December 2012 - 16:57

    Pa En Ma:

    Lieve Jorim,
    Wij kijken ook uit naar je terugkomst, de deur staat voor je open dat weet je!
    Je bent dit jaar ook door gekomen dus wij zien het niet somber in voor je, het gaat vast goed komen.
    Maar idd het is niet meer het zelfde als toen je weg ging, je zult weer moeten werken aan je toekomst!
    Heel veel succes met de laatste lootjes!
    We skypen gauw weer!
    Liefs paps en mams

  • 13 December 2012 - 17:13

    Oetze:

    Hej Jortje,

    Grattis med din fantastiska resultat! Du gjorde det väldigt bra! Veel plezier nog met je laatste weken in Zweden. Probeer er inderdaad maar zo veel mogelijk van te genieten. Kun je straks niet meer bij de RO aan de slag? Anders moet je straks ook Zweeds gaan studeren ;)

    Med vänliga hälsingar,
    Oetze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorim

Actief sinds 09 Nov. 2011
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 12609

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 01 Februari 2013

Een stadse rakker midden in de natuur

Landen bezocht: