De eerste dagen - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: joriminzweden

Blijf op de hoogte en volg Jorim

04 Februari 2012 | Zweden, Edsbyn

Het is koud, extreem koud. In Nederland is het record verbroken met een piek van -22,8ºC, hier is het continue tussen de -15ºC en -23ºC.

Ik had me mijns inziens goed voorbereid op de kou; Dikke handschoenen, goede sjaal, grote muts en thermo-onderkleding. Als ik in vol ornaat buiten sta hou ik het gemiddeld zo'n 10 minuten vol. De kou doet zeer, letterlijk.

Hier in Zweden zijn ze gelukkig wel wat gewend, dus het leven gaat gewoon door. Geen lange files en falend openbaar vervoer, maar scheurende bussen over besneeuwde landweggetjes. Dat gebeurt dan ook nog op zo'n ontspannen manier dat ook ik rustig in de bus durf te zitten.

De afgelopen dagen zijn erg ontspannen verlopen. Woensdag kwam ik vlak voor etenstijd in Edsbyn aan en werd ik opgewacht en naar mijn kamer gebracht. Ik deel een appartement met drie andere vrijwilligers; Tina uit Slovenië, Jennie uit Frankrijk en Olexandr uit Oekraïne. Ik heb een eigen kamer en we delen keuken en badkamer. Er is een supermarkt, sauna en zwembad op loopafstand en de bus stopt voor de deur. Prima geregeld dus.

Er gebeurd niet zo veel hier. Het is echt een rustig dorp met een plattelandsmentaliteit en door de extreme koude gebeurd er alleen het noodzakelijke. Voor nu vermaak ik mezelf met wat bezoeken aan bekenden van mijn huisgenoten en ben ik gisteren een dagje naar de dichtstbijzijnde 'stad' (Gävle) geweest.

Het beloofd morgen iets warmer te worden en de zon gaat doorkomen. In de middag ga ik waarschijnlijk skiën in de omgeving met wat bekenden. Ik heb even een foto'tje van mijn kamer toegevoegd. Foto's van buiten komen nog, maar ik durf mijn handschoenen nog niet uit te doen.

Dan nog een paar one-liners die door mijn hoofd schoten de afgelopen dagen:

'Als ik de bus mis ga ik dood.'

'Hee, ze hebben hier pindakaas.'

'Shit, ik ben mijn hardloopschoenen vergeten.'



  • 04 Februari 2012 - 10:38

    Erik:

    Haha, prachtig hoor. Ik gun je van harte dat de lente aanbreekt. Als de lente komt dan stuur ik jou tulpen uit Amsterdam. Beloofd. Die kamer van je ziet er allerminst slecht uit, wel een pleuriszooitje maar dat zal de volgende keer vast anders zijn.

    Groetjes aan Tina, Jennie en Olexander! En als tip voor het als echt te koud wordt: trek een surfpak aan onder je kleren en plas daarin. De urine houdt je echt uren warm!

    Hej då!

  • 04 Februari 2012 - 10:40

    Oetze:

    'Als ik de bus mis ga ik dood...' Dat klinkt wel heel dramatisch vriend ;) Gelukkig kun je je met twee gedachten troosten. De kou went snel. En zo snel als de winter in Zweden komt, zo snel komt het voorjaar ook.

  • 04 Februari 2012 - 15:19

    Mamsie:

    Sterkte Jorim met de kou! Daar kon je als klein mannetje al niet tegen! Succes met al je ondernemingen.
    Kus van je mams

  • 05 Februari 2012 - 08:19

    Rosanne:

    ha pindakaas.. eerste levensbehoefte bij kou! ;-) succes daar!

  • 05 Februari 2012 - 16:31

    Anne:

    Jorim! Leuk je verhalen zo een beetje te kunnen lezen. Hoop dat je het naar je zin hebt, maar dat komt vast goed. Geniet ervan!
    X Anne

  • 08 Februari 2012 - 20:30

    Irene :

    He Jorim, leuk je verhaal te lezen! Heb met name erg gelachen om je one-liners. Ziet er prima uit, je onderkomen! Succes daar en mis vooral de bus niet. Zou wel erg zonde zijn nu je de pindakaas daar ontdekt hebt.
    Mazzeltov!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorim

Actief sinds 09 Nov. 2011
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 12631

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 01 Februari 2013

Een stadse rakker midden in de natuur

Landen bezocht: