Skien, Stockholm en Spraakgebrek - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu Skien, Stockholm en Spraakgebrek - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu

Skien, Stockholm en Spraakgebrek

Door: joriminzweden

Blijf op de hoogte en volg Jorim

19 Februari 2012 | Zweden, Edsbyn

Zo,

2,5 week op weg en al een klein beetje ingeburgerd. Een klein beetje, want de afgelopen week heb ik in Stockholm doorgebracht, ik mocht Edsbyn na 1 week alweer even uit voor mijn on-arrival-training.

Die eerste week in Edsbyn is rustig verlopen. Ben twee dagen naar taalles geweest en twee dagen geholpen bij Engelse les op een basisschool hier in de buurt. Ik probeer kids van 10-12 jaar enthousiast te krijgen om deel te nemen aan een 1-minuut-film-competitie. Aan enthousiasme ontbreekt het in ieder geval niet, maar wat is het lastig om zulke kids in het gareel te houden. De lerares was zo vrij om mij met een paar groepjes alleen te laten, dat was op zijn zachtst gezegd 'pittig'. De jongens wilden alleen maar Jack-ass stunts doen en de meisjes bleven maar vragen of ik getrouwd was. Was behoorlijk kapot na twee dagen...

Ik heb een nieuwe hobby/sport ontdekt: crosscountry skien. Wat heerlijk om in het bergachtig gebied hier lekker buiten te sporten. Uiteraard ging het in het begin niet zo soepel, ben behoorlijk vaak onderuit gegaan. Toch mag dat zeker te pret niet drukken, heb nu een paar keer 8 km route gedaan zonder te vallen ;-)

Na de week in Edsbyn begon afgelopen dinsdag mijn on-arrival-training in Stockholm. Samen met 11 andere EVS'ers werden we verwacht in Kärsögården, een 'kamphuis' aan de rand van Stockholm. De training werd georganiseerd door het Zweeds jeugdinstituut met als doel om ons te leren kennen en om uit te leggen wat zij verwachten van onze projecten. Onze trainer Lars Norqvist gaf ons van dinsdag tot vrijdag informatie en uitleg over alle rechten en plichten. Uiteraard op creatieve en ludieke manieren, om ons bij de les te houden :-) Het was supertof om andere deelnemers uit te horen over hun projecten, een meisje uit Mexico deed een project in Stockholm en een jongen uit Italië een project in Lapland. Allemaal verschillende mensen met totaal andere projecten maar met een ding gemeen, we zijn allemaal EVS'ers. Naast het programma hebben we dan ook veel goede gesprekken en heel veel lol gehad. Stockholm is een mooie stad en het bier smaakt er goed!

Dan nog iets dat me zorgen baart. Ik zeg de laatste dagen opeens per ongeluk Nederlandse zinnen tegen mijn huisgenoten, de buschauffeur en de trainer in Stockholm. En dat komt stiekem omdat ik het mis om Nederlands te praten. Mijn Engels is vrij goed, maar vooral als ik wat moe ben heb ik gewoon zin om mijn moedertaal te spreken. Ach, we zien wel hoe dat afloopt, maar hard mijn best doen om Zweeds te leren.

Kerkdiensten bezoeken motiveert daar trouwens ook wel voor, diensten zijn met moeite een beetje te volgen. Het is wel heel goed om mensen te leren kennen. Werd vandaag na de dienst uitgenodigd om te komen lunchen bij een gezin uit de kerk en deze week ga ik wat socializen met de pastor (26 jaar oud)

Dat was het weer. Ik ga de was ophangen en mijn nest in.

Hej då!


  • 20 Februari 2012 - 07:24

    Mamsie:

    Hey Jorim,
    Je bent goed bezig. Veel plezier met werken en sporten!
    Mamx

  • 20 Februari 2012 - 09:02

    Bas V. M.:

    Heej kerel!

    Ziet er goed uit allemaal. Geniet ervan, ik hoop in ieder geval dat jij straks beter zweeds spreekt dan ik Roemeens, Zweeds lijkt denk ik toch meer op fins/hongaars? Hongaars gaat me wel redelijk goed af namelijk:) Zit er een beetje vaart in dat cross country skieen?

    Laters!

  • 20 Februari 2012 - 14:17

    Oetze:

    Hej Jorim!

    Klinkt goed allemaal! Dat je terugvalt in het Nederlands als je moe bent is volgens mij normaal. Mogelijk gebruik je zelfs Nederlandse stopwoordjes in je Engels en/of Zweeds zonder dat je het door hebt. Zo wees Marnix A. mij er ooit eens op dat als ik nadacht ik 'want eh..' zei :P Zelf vind ik wisselen tussen talen sowieso dodelijk vermoeiend.
    Hoe gaat het met je Zweeds verder? Kun je het accent (de moeilijke uitspraak) al ontcijferen naar woorden?

    Veel succes verder!

    @Bas: Zweeds lijkt meer op het Nederlands dan op het Hongaars/Fins. Het is geen Finoegrische taal namelijk :)

  • 20 Februari 2012 - 14:44

    Jorim:

    Hee,

    Heuvel af kan het skien soms best hard gaan, heuvel op een stuk minder ;-)

    Oetze heeft gelijk wat betreft de taal, Zweeds heeft een heleboel weg van Nederlands/Duits/Engels.

    De taal pik ik regelijk snel op. Ik kreeg vandaag te horen dat ik heel snel leer, dus dat is mooi. De uitspraak is wel echt heel lastig; je moet onder andere alle klinkers opnieuw aanleren. (a, e, o, i, u, y, ö, ë, å, ö)

    Vandaag privé-les gehad en heel de dag uitspraak geoefend. Dat ging me aardig af aldus mijn Zweedse lerares.

    Leuk om wat reacties te lezen trouwens!

  • 25 Februari 2012 - 16:06

    Irene:

    Ha Jorim,
    Even wat Nederlandse woordjes op een rij: goed - te - lezen - allemaal - goed - leven - daar - ! - PLEZIER - gewenst - en - dat - je - veel - mensen - mag - leren - kennen - zodat - je - binnen - no time - sorry - dat - was - engels - ;-) - Zweeds - spreekt! GrtZ, Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorim

Actief sinds 09 Nov. 2011
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 12628

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 01 Februari 2013

Een stadse rakker midden in de natuur

Landen bezocht: