Stockholm en een klein beetje 'thuis' - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu Stockholm en een klein beetje 'thuis' - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu

Stockholm en een klein beetje 'thuis'

Door: joriminzweden

Blijf op de hoogte en volg Jorim

11 Maart 2012 | Zweden, Edsbyn

Terwijl mijn facebook overstroomt met statusupdates over het heerlijke weer in Nederland sneeuwt het hier vandaag weer. Niets te klagen overigens, het is de afgelopen week een steady 10 graden met zon geweest. Geen verkeerd weer in mijn vakantie :-)

De afgelopen week was het hier 'sportvakantie'. Zweedse gezinnen gaan traditiegetrouw met zijn allen een week de bergen in om te skien en te snowboarden. Geen projecten op school en geen taalles, dus ik had een soort van vakantie.
De dochter van mijn mentor nodigde me uit om naar Stockholm te komen om het internationaal documentaire festival te bezoeken. Ik kon in haar appartement crashen en ze kon korting op de tickets regelen omdat ze bij het festival werkt. Goud dus.

Dinsdag naar Stockholm vertrokken en de hele week doorgebracht in bioscopen, pubs en de metro. Het voelde aardig vertrouwd om weer in een stad te zijn. Stockholm is een vette stad en er gebeurt een hoop. Het metro-netwerk is grotendeels uitgehakt in steen en dat levert prachtige stations op. (zie foto's)

Van alle documentaires die ik heb gezien is 'The Light Bulb Conspiracy' toch wel de beste. Fabrikanten verkorten bewust de levensduur van hun producten zodat je als consument eerder een nieuw product nodig hebt. Hij is te bekijken via:

http://www.youtube.com/watch?v=Y1xt4nEvipg

Na een heerlijke week met veel ontmoetingen (onder andere met andere vrijwilligers) maar met weinig privacy, verlangde ik aan het einde van de week stiekem een beetje naar 'huis'. Het verbaasd me dat ik het toch wel heel fijn vond om weer in mijn eigen huis/kamer te zijn. Maar dat is denk ik een goed teken :-)

Verder maak ik flinke vorderingen met mijn Zweeds. Steeds vaker kan ik in het Zweeds vragen of uitleggen wat ik wil en dat is best fijn. Ben ook een lijst begonnen met 100 Nederlandse woorden die zo goed als het zelfde zijn in het Zweeds. Enkele voorbeelden van de woorden die erin komen zijn: zilver (silver), knop (knapp), boek (bok) en stoel (stol).
Behalve deze lijst maak ik ook een tegenlijst, daar staan woorden in als: kapper (frisör), bord (tallrik) en start (börjar).

Hej då!

  • 11 Maart 2012 - 19:21

    Oetze:

    Mooi om weer een verslag van je te lezen. Grappig dat je een lijst maakt met woorden die hetzelfde lijken! Onze lerares Zweeds in Jönköping raadde ons aan om op alle alledaagse spullen kaartjes te plakken met daarop de Zweedse benaming. Op die manier zie je de woorden vaak en leer je ze ook goed. Zelf hebben we dat overigens ook nooit gedaan. Veel van die 'onbekende woorden' in het Zweeds lijken wat mij betreft ook heel vaak op de Duitse en/of Engelse woorden. Het woord 'frisör' is in het Duits bijvoorbeeld 'friseur'. Net als 'frukost' en 'frühstück' bijvoorbeeld. Ik vind het trouwens knap dat je nu al dingen kunt vragen en beantwoorden in het Zweeds! In het land zelf leer je het gewoon het snelste ;) Veel plezier verder in het Noorden!

    med vänliga hälsingar,
    Oetze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorim

Actief sinds 09 Nov. 2011
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 12632

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 01 Februari 2013

Een stadse rakker midden in de natuur

Landen bezocht: