De lente komt en ik doe niet aan stilzitten - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu De lente komt en ik doe niet aan stilzitten - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu

De lente komt en ik doe niet aan stilzitten

Door: joriminzweden

Blijf op de hoogte en volg Jorim

29 Maart 2012 | Zweden, Edsbyn

Poeh,

Druk geweest de afgelopen weken en de komende maanden ook nog! Aan mijn normale schema zijn nu toegevoegd: workshops geven (documentaire maken), paar serieuze filmklussen en wat reisvoorbereidingen. De komende maanden zit ik in ieder geval niet stil.

Er is deze week een regionaal project gestart waar kinderen op basisscholen extra lessen krijgen in 'creatieve' vakken. Vakken zoals dans, kunst en film. Het vak 'documentaire-film' word gegeven door Josefin, een documentairemaakster uit Stockholm. Het budget is laag en de scholen veel, dus ze heeft mijn hulp ingeroepen bij het project. Samen reizen we nu dagelijks scholen langs om kids hun eigen documentaires te laten maken. Ze zijn pas 12 jaar maar er zitten wel wat talentjes bij :-)

Verder ben ik bezig met wat 'serieuze' filmklussen. Afgelopen weekend op verzoek van een andere vrijwilliger naar Stockholm geweest om het 50-jarig bestaan van haar host-organisatie te filmen. Leuk om weer even zelf achter de camera te staan ipv vertellen hoe het 'moet'. Verder ben ik mijn idee om een korte documentaire over mijn EVS te maken aan het uitwerken, dat word een groot experiment met mijn nieuwe spiegelreflexcamera :-)

Genoeg over mijn werkzaamheden, even wat over het leven hier. Alles is mooier en de mensen zijn vriendelijker sinds de sneeuw is gesmolten. Heerlijk ook om wakker te worden met de zon die in je taas schijnt! Maar volgens de Zweden kan het in juni nog sneeuwen dus ik ben benieuwd. Mijn huisgenoot is vertrokken naar de Ukraïne, wat een behoorlijke leegte in huis achterlaat. Voordeel is wel dat ik nu zijn oude kamer kon overnemen. Deze is groter, heeft een eigen balkon en een toilet met wasbak. Bonus :-)

Via de kerk heb ik goed contact met Andreas en Joy, Andreas is met zijn 27 jaar de jongste pastor die ik ooit heb ontmoet ;-) Ik ben altijd welkom in hun huis om aan te schuiven aan tafel voor een maaltijd of een goed gesprek en dat is erg fijn. Een tienergroep uit zijn gemeente gaat in mei naar Letland om een zustergemeente te bezoeken en Andreas heeft me gevraagd om mee te gaan om de boel te filmen. Naast een reisverslag ga ik ook een aantal wervingsfilmpjes maken voor de verschillende projecten die de gemeente ondersteund. Erg veel zin in!

Nu is het weer even genoeg, tijd voor een pilsje en dan naar bed.

God bless,

Jorim

  • 29 Maart 2012 - 20:23

    Oetze:

    Hej Jortje,

    altijd leuk om weer een update te lezen. Overigens was mijn vader ook nog net 27 (zo'n drie maanden) toen hij dominee werd in Oldehove;) Negen maanden en drie weken later werd ik geboren.
    Sneeuw in juni klinkt wel heel bijzonder! Het zou natuurlijk kunnen, jij zit behoorlijk noordelijk. Eind april was het bij mijn weten in Jönköping wel afgelopen. Ook al was de situatie daar geloof ik wel wat anders, omdat die stad in een dal ligt.
    Hoe dan ook, succes met al je werkzaamheden. Als het lukt moeten we zeker donderdag even bijpraten!
    Vi hörs!

  • 30 Maart 2012 - 07:32

    Rosanne:

    He Jorim! Leuk om te lezen wat je allemaal doet in Zweden. Tis nogal wat! Maar zo te horen is het allemaal leuk om te doen, succes en plezier gewenst!
    Groetjes Rosanne

  • 01 April 2012 - 11:18

    Grytsje:

    Hee Jorim!

    Leuk om te horen wat je daar allemaal uitvoert in het verre Zweden. Echt veel verschillende dingen! Zo nu en dan zie ik op Facebook al wat Zweedse conversaties van je voorbij komen. De taal gaat ook goed dus? :)
    Succes met alles en veel plezier!

    Liefs, Grytsje

  • 09 April 2012 - 15:32

    Jorim Van Der Wijngaard:

    Hee!

    Bedankt voor de reacties, leuk om te zien dat mijn blogs gelezen worden :-)

    @Grytsje De taal gaat erg goed ja! Kan me al behoorlijk redden in het Zweeds en ben nu vooral met grammatica bezig. Het is een vrij makkelijke taal voor ons Nederlanders :-)

  • 11 April 2012 - 14:56

    Raïssa:

    Klinkt goed Jorim, alhoewel ik jou wel een creatief vak als dans zag geven. misschien een opbouwende tip die je mee kan nemen :)
    veel plezier daar, hopelijk steken we je een warm hart onder de riem, tot in juni aan toe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorim

Actief sinds 09 Nov. 2011
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 12631

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 01 Februari 2013

Een stadse rakker midden in de natuur

Landen bezocht: