Zonneschijn en eindelijk mijn auto - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu Zonneschijn en eindelijk mijn auto - Reisverslag uit Edsbyn, Zweden van Jorim Wijngaard - WaarBenJij.nu

Zonneschijn en eindelijk mijn auto

Door: joriminzweden

Blijf op de hoogte en volg Jorim

03 Mei 2012 | Zweden, Edsbyn

Zo,

Wat gaat de tijd snel. Ik zit hier alweer drie maanden! Ik moet toegeven dat het voelt als langer. Dat is vast een teken van integratie. Evenals het kopen van een auto denk ik...

Ruim een maand geleden had ik al toegezegd een auto te kopen. De eigenaar moest wat repareren, maar daarna kon ik hem komen ophalen. Het repareren was na 5 weken nog niet gedaan, dus ik besloot verder te kijken. Ik werk voor de schoolprojecten in de gehele omgeving en dat is met de bus of fiets niet te doen. Ik kon gelukkig vaak een auto lenen van mijn mentor, maar het ophalen van die auto koste me iedere morgen een half uur extra. En dat is niet fijn als je om 8 uur moet beginnen!
Maar sinds dinsdag ben ik de trotse eigenaar van een Ford Mondeo Combi uit '97! De achterbumper hangt met ducktape aan elkaar, maar hij was goedkoop en net door 'de Zweedse APK' heen. Super om een auto te hebben! Niet meer afhankelijk van 1 buslijn die 1 keer in het uur gaat :-)

Wat een heerlijk weer was het de afgelopen dagen hier! Zondag was het voor het eerst echt heel warm, 16 graden, weinig wind en volop zon. Na een bezoek aan de kerk heb ik dan ook mijn fietsje gepakt en ben een stuk gaan fietsen langs te rivier. Daar ligt een honderden jaren oude weg, niet toegankelijk voor auto's. De weg cirkelt door de natuur en na een paar kilometer heb ik mijn fiets neergelegd en een dutje in het veld gedaan. HEERLIJK! Ik kijk echt uit naar de zomer hier, lekker veel in de natuur zijn want die is hier prachtig.
Helaas geven ze voor zaterdag en zondag weer -8 en sneeuw op, goed verhaal...

Verder maak ik veel progressie met mijn EVS filmdocu. Erg veel lovende reacties gehad op de eerste scene die ik als link in mijn vorige blog had geplaatst. Dank daarvoor :-) Dit keer geen nieuwe scene, eind volgende week hoop ik de hele film af te hebben (lengte is ongeveer 10 minuten), dan zal ik de link plaatsen!

Ook ben ik me aan het voorbereiden op een korte trip naar Riga, Letland. 12 - 15 mei ben ik daar om een korte docu te maken over projecten die de kerk hier ondersteund. Op het programma staat onder meer het bezoeken van een vrouwengevangenis en gezinnen die kleding en voedselhulp ontvangen. Erg veel zin in om even een paar dagen weg te gaan en het is ook nog eens voor een goed doel :-)

Het laatste 'meldwaardige' is dat ik vanavond een presentatie van het lokale toeristenbureau heb bijgewoond. Veel ideeën opgedaan voor alle gasten die me komen bezoeken deze zomer :-)

Toch nog iets dat ik wil melden, zaterdag staat er een evangelisatiedag gepland met de kerk hier. Ik ga me daar ook voor inzetten. Word gek genoeg de eerste keer dat ik met als doel evangeliseren de deur uit ga, ben erg benieuwd naar het resultaat!

Gods zegen en tot ziens!

Jorim

  • 03 Mei 2012 - 20:59

    Mamsie:

    Goed bezig Jorim, hoop dat het je allemaal lukt! Gods zegen bij je ondernemingen!
    Liefs je mams

  • 04 Mei 2012 - 09:43

    Oetze:

    Alltid praktisk att ha en bil! Men jag trodde faktiskt att kollektiv trafiken i Sverige var hemskt bra?
    Om du vet har jag fått stipendium till sommarkursen i Västerås, så jag åker till Edsbyn den sista veckan av augusti!

    Lycka till med din dokumentär och ha det bra!

  • 04 Mei 2012 - 15:39

    Jorim:

    Kollektiv trafiken är jättefint men inte i her området. Bara en buss, en resvägen och en bara en gång i timme. Om du vill vara i området du behöver en bil :-)

  • 09 Mei 2012 - 06:47

    M:

    Goed bezig, je doet allemaal mooie en interessante dingen zo te lezen. Hoe zijn de benzineprijzen daar trouwens?

  • 09 Mei 2012 - 06:50

    Jorim Van Der Wijngaard:

    Dat doe ik zeker :-)

    De benzine is hier goedkoper dan in Nederland, maar kost nog steeds een aardige duit. Omgerekend betaal je nu 1,66 euro per liter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorim

Actief sinds 09 Nov. 2011
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 12627

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 01 Februari 2013

Een stadse rakker midden in de natuur

Landen bezocht: